Of hij hygiënische en comfortabele bedden kan leveren, om het ziekenhuisverblijf voor de patiënten iets te veraangenamen. Met die opdracht gaat smid Johannes Auping aan de slag. En met succes. In de serie Vernieuwers: Koninklijke Auping.
Erg knus ziet het er in de smederij van Auping in Deventer niet uit. Maar dat lijkt deze mannen niet te deren. Ze willen zelfs wel even stoppen met werken om goed te kunnen poseren voor de foto. De man linksvoor valt wel op tussen de rest. Niet zo gek dat deze stoere smid en meesterknecht waarschijnlijk is gebruikt voor het logo uit de brochures en catalogi van de beddenfabrikant.
VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. En dankzij wie Nederland er nu heel anders uitziet. In de serie Vernieuwers: Koninklijke Auping.
Een bijzondere opdracht
Als smidsknecht Johannes Auping het vak goed onder de knie heeft begint hij in 1868 een eigen smederij. Hij maakt er kachels, haarden en fornuizen en staat bekend als een goede en degelijke smid. Bij inschrijving verwerft hij zijn eerste grote, en tevens bijzondere, opdracht. Het nieuw te bouwen Sint Geertruiden Gasthuis wil een bed dat beter en hygiënischer is dan de oncomfortabele bedden met matrassen van stro die tot dan toe worden gebruikt. Als het gasthuis wordt geopend trekken de bedden de aandacht van de directeur van het Burgerziekenhuis in Amsterdam. Of Auping ook voor hem aan de slag wil en veertig bedden wil leveren. Maar dan moet er wel een verende en ventilerende bodem in, wel zo comfortabel voor de patiënten en het voorkomt doorliggen.