Hoe kunstmatige intelligentie vliegtuigen veilig houdt

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact

Als je met kunstmatige intelligentie deukjes en scheurtjes in een vliegtuigmotor razendsnel kunt opsporen, waarom zou je het dan nog handmatig doen? Cassandra Loor van Aiir Innovations Amsterdam vond een soort 'endoscoop' (nou ja, eigenlijk software dus) uit waarmee dat kan. En test nu bij KLM.

 

Piepjong is Aiir Innovations, een AI-bedrijf opgericht door vijf studenten en hun assistent professor van de Universiteit van Amsterdam. Allemaal met een master Artificial Intelligence op zak. Medeoprichter Cassandra Loor: ‘Via een soort endoscoop in de vliegtuigmotor – die tot wel achthonderd bladen kan tellen – vangen we beelden op via een camera. Op die manier kunnen we kleine deukjes en scheurtjes identificeren die anders lastig te zien zijn, in nauwe ruimtes waar onderhoudsmonteurs lastig bij kunnen.’

Who's afraid of kunstmatige intelligentie?Kunstmatige intelligentie? Ja, KI. Dat lijkt een exclusief feestje van China en de VS. Met de nadruk op líjkt. Forum maakte een korte serie over ondernemers die laten zien dat je Nederland en Europa niet moet onderschatten. Vandaag deel 1: Cassandra Loor van Aiir Innovations Amsterdam.

Aiir Innovations past deep learning toe. Met de verzamelde beelden wordt de computer getraind om schade automatisch te herkennen. Belangrijk is het verzamelen van sensible data. ‘Puur data, daar heb je niks aan. Het moet bruikbaar zijn, je moet ze kunnen labelen: wat is precies zichtbaar op elk beeld, hoe noem je dat? Het kost tijd om dat goed te doen.’

 

Voor als je een beetje een idee wilt krijgen hoe 't werkt:

 

Softwareprogrammeurs maken voor de computer een raamwerk en een plan van aanpak dat zelf leren mogelijk maakt. ‘Ons uiteindelijke doel is om het inspectieproces volledig te automatiseren. Monteurs hoeven niet meer met de hand rapporten te schrijven. Je bespaart ook nog brandstof en natuurlijk wordt de veiligheid van het vliegen verhoogd.’

 

Kunstmatige intelligentie in avation

KLM is partner bij de ontwikkeling van de software. Loor: ‘Aviation is een gesloten industrie. Via KLM kunnen we toegang krijgen tot data en materieel, maar ook tot hun kennis en expertise als het gaat om motoronderhoud. Zo weten we zeker dat onze producten ook gebruikt mogen worden volgens internationale standaarden binnen de luchtvaartwereld. Voor KLM is het prettig dat we als startup kunnen experimenteren en sneller kunnen bewegen. Wij zijn pure kunstmatige intelligentie-mensen. Dit is wat we doen.’

 

Overheid kan helpen bij acceptatie van AI

Voor de jonge ondernemer is het punt van – specifieke – aandacht de certificering. Om echt grote stappen te kunnen maken, zouden instanties als het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) protocollen moeten opstellen voor AI-toepassingen (AI ofwel Artificial Intelligence; red.), moppert Loor. ‘Die zijn er nu nauwelijks. We hebben pioniers nodig bij zowel instanties als de EASA als de Nederlandse overheid die ons helpen kunstmatige intelligentie op een gestructureerde en veilige manier toe te passen. Maar om zulke belangrijke inspecties op basis van AI meteen volledig te automatiseren is lastig, omdat er vertrouwen moet worden opgebouwd. Kunstmatige intelligentie is nieuw.’ Dus durfallen onder ons: tijd om op te staan.

 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Bij Engine Services van KLM kan Aiir Innovation testen
Bij Engine Services van KLM kan Aiir Innovation testen
Foto: Mark Horn
Sang-Ah Yoo
freelance redacteur Forum
+31 70 3490 165