De papierwinkel en de kosten die het gevolg zijn van Brexit, zijn bijna beangstigend, vindt Laurens Metternich, ceo van familiebedrijf Spectro. ‘Dan hebben we het stiekem wel goed geregeld in Europa.’
‘De hoeveelheid Europese wet- en regelgeving is vrij extreem in onze branche’, zegt Laurens Metternich, ceo van Spectro, producent van reinigingsmiddelen en -concepten voor professionele gebruikers. Dus Europa is voor het familiebedrijf (met een broer en zus) meer een gegeven dan een vraag. Het bedrijf (vijftig medewerkers) is dan ook in een groot aantal Europese landen actief, met het zwaartepunt in de Benelux. ‘We hebben ook klanten in het Verenigd Koninkrijk. De gevolgen van Brexit ervaren we dagelijks: de papierwinkel en de kosten die het gevolg zijn van Brexit, zijn bijna beangstigend. Dan hebben we het stiekem wel goed geregeld in Europa.’
Slaat de euroscepsis toe bij de komende verkiezingen voor het Europees Parlement? Krijgt de populistische stem meer volume? Ondernemers zijn in elk geval blij met de EU. Al blijft er natuurlijk nog wel wat te wensen over. Drie ondernemers uit scheepvaart, wegtransport en reinigingsmiddelen over de plus- en verbeterpunten. Deze aflevering: Laurens Metternich, ceo van Spectro, producent van reinigingsmiddelen en -concepten.Dat ervaart Metternich ook bij het registreren van nieuwe reinigingsproducten. Spectro is actief op drie deelterreinen: professionele schoonmaak, voedselhygiëne en voertuigreiniging. Voor veel producten geldt inmiddels een centrale Europese registratie in plaats van een registratie per lidstaat. Metternich: ‘Voor desinfectiemiddelen en groene aanslagreinigers moeten we nog wel in elk land apart toestemming vragen, voor de rest gelukkig niet meer. Zo ontstaat ook een eerlijk speelveld. Alleen mogen de kosten van een Europese registratie wel wat lager. Als ondernemer moet je uiteindelijk die kosten wel doorbelasten aan de klant.’