2 NOV, 2021 • Nieuws

Ondernemers presenteren totaalpakket voor duurzaam transport

‘Meer laadpalen, een ander fiscaal stimuleringsbeleid, betalen voor gebruik in plaats van bezit, en onder andere extra aandacht voor duurzame brandstoffen en de aanleg van meer nieuwe OV-verbindingen als lightrail en de Lelylijn. Dat en meer is nodig voor de drastische verduurzaming van het transport in Nederland en om de Europese doelstelling van 55% minder CO2 te halen. Daarnaast is dringend 1,4 miljard euro nodig voor achterstallig onderhoud aan wegen, vaarwegen en spoor anders loopt ons land letterlijk vast.’ Dat schrijven VNO-NCW, MKB-Nederland en Logistieke Alliantie vandaag in een brief aan de informateurs en de politiek.

 

Totaalpakket duurzaam transport

In de brief schetsen de ondernemersorganisaties een totaalpakket dat én zorgt voor verduurzaming, dat de achterstanden qua onderhoud inloopt en dat zorgt voor aanleg van noodzakelijke nieuw infrastructuur om bijvoorbeeld alle nieuwe woningen die moeten worden gebouwd komende jaren goed te ontsluiten.

 

Veel infrastructuur aan einde van zijn levenstermijn

Meerdere studies laten inmiddels zien dat er niet genoeg geld is voor onderhoud aan bruggen, wegen en spoor, waardoor zich steeds meer problemen zullen voordoen. ‘Om dit tij te keren is volgens conservatieve schattingen ca. 1,4 miljard per jaar extra nodig komende kabinetsperiode’, aldus de organisaties in de brief. ‘De verkeersproblemen in Nederland worden verder steeds groter. Zeker nu we stevig doorgroeien komende jaren qua aantal inwoners en mobiliteit. De tijd van gemakkelijke, goedkope oplossingen is helaas voorbij,’ aldus de briefschrijvers die vrezen voor ‘Duitsland achtige scenario’s‘, waarbij veel te laat is ingegrepen om de infrastructuur te moderniseren.

 

Onze functie in Europa

In de brief wijzen de organisaties ook op noodzakelijk onderhoud aan onze doorvoerfunctie in Europa met bijvoorbeeld de aanleg van de Noordtak van de Betuweroute voor het spoorgoederenvervoer, verbreding van de A1 en A15 richting Duitsland en verbeteren van de bevaarbaarheid van de Waal voor de binnenvaart. Ook pleiten ze in de brief namens ondernemers voor enkele gerichte nieuwe infrastructuurprojecten, zoals het doortrekken van de Noordzuid-lijn, de Lelylijn en meer lightrail.

 

Betalen naar gebruik

In de brief pleiten de organisaties er verder voor zo mogelijk betalen naar gebruik voor al het wegvervoer in te voeren. ‘Dat helpt verduurzaming versnellen en de groei in drukte op de weg afnemen’.

 

Meer weten?

Lees hier de brief aan de informateurs die vandaag is verzonden.

duurzaamheidtransport en infrastructuur