24 JUN, 2026 • Nieuws

Vonhof koninklijk bevorderd bij afscheid MKB-Nederland

Jacco Vonhof is maandag bij zijn afscheid als voorzitter van MKB-Nederland bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg de bijbehorende versierselen opgespeld door minister-president Rob Jetten, die hem prees voor zijn jarenlange inzet voor ondernemers, werkgevers en de samenleving. ‘We gaan je in de machinekamer van de polder wel heel erg missen.’

Jetten sprak zijn bewondering uit over de manier waarop Vonhof onder alle omstandigheden blijft uitstralen dat hij er zin in heeft. ‘Je hebt een soort open ‘kom-maar-op-houding’, die aanstekelijk is. Dat hoort waarschijnlijk bij de echte ondernemer die je bent, altijd kansen zien, en het werkt ook nog. Vanuit die houding ben je acht jaar lang een stevige en verbindende belangenbehartiger geweest voor het mkb.’

 

Omhoog gevallen glazenwasser

‘Je noemt jezelf een omhooggevallen glazenwasser, maar je hebt het mkb teruggebracht naar de plek waar het thuishoort’, zo sprak directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland Vonhof toe in een volle Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Tijdens deze middag vol herinneringen, humor en waardering blikten ondernemers, bestuurders, politici, collega’s, familie en vrienden onder leiding van Erik Dijkstra en Frank Evenblij terug op de bijzondere en soms moeilijke – met name door corona – jaren van Vonhofs voorzitterschap.

Pensioenonderhandelingen

Aan een gesprekstafel met Wouter Koolmees (voormalig minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid), Tamara van Ark (voorzitter Schoonmakend Nederland en voormalig staatssecretaris van SZW), Han Busker (oud-voorzitter FNV) en Telegraaf-journalist Martin Visser volgden de hoogtepunten en anekdotes elkaar in hoog tempo op. Over nachtelijke pensioenonderhandelingen, eindeloze appjes en Jacco’s talent om zelfs om vier uur ‘s nachts nog met een extra wenslijstje voor ondernemers aan tafel te verschijnen. En met succes.

 

 

Waardering

De benoeming tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau geldt als een van de hogere onderscheidingen binnen het Nederlandse decoratiestelsel. Daarmee wordt waardering uitgesproken voor mensen die zich gedurende lange tijd op bijzondere wijze hebben ingezet voor de samenleving. ‘Dik verdiend’, noemde Jetten de onderscheiding.

 

 

Vonhof wordt op 1 juli aanstaande opgevolgd door Marijke Vuik, tot voor kort voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland. Vonhof zelf gaat per 1 september aan de slag voor ondernemers in de haven, als voorzitter van Deltalinqs.

mkb-nederland