Branchevereniging aan het woord: RAI Vereniging

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
30-11-2022

In deze serie komen de brancheleden van MKB-Nederland en VNO-NCW aan het woord. RAI Vereniging behartigt de belangen van fabrikanten en importeurs van wegtransportmiddelen en leveranciers van onderdelen en garage-uitrusting. Directeur Olaf de Bruijn vertelt.

 

Wat is er te vertellen over de branche en branchevereniging?

‘Onze branchevereniging zit volledig in de mobiliteitswereld. De vereniging heeft de hoofdlocatie met 26 medewerkers bij de RAI in Amsterdam en er zitten 8 medewerkers bij de innovatietak op de Automotive Campus in Helmond. De 700 leden zijn fabrikanten en importeurs van fietsen, gemotoriseerde tweewielers, personenauto’s en bedrijfswagens en van onderdelen daarvan. Er is ook een tak vooraan in de keten: toeleveranciers van de automotive-industrie die zich richten op innovatie en ontwikkeling. Bij sommige van de 9 secties hebben we 100 procent dekking, bij andere rond 70 procent. In elk segment verenigen we verreweg de meerderheid. Onze branche als geheel is belangrijk voor de economie, qua omzet maar ook vanwege de belasting die er geïnd wordt.’

 

Hoe lang bent u al directeur en wat is uw achtergrond?

‘Sinds dertien jaar ben ik eindverantwoordelijk voor de RAI Vereniging. Daarvoor heb ik altijd in de automotive-sector gezeten. Ik werkte dertig jaar bij auto-importeurs, in functies in techniek, commercie en algemeen management. Ik was toen ook lid van RAI Vereniging, maar ik kende die vooral vanuit de autohoek.’

 

Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?

‘Duurzaamheid, elektrificatie, CO2-reductie en betaalbaarheid van mobiliteit staan centraal in alles wat we doen. Omdat veel mensen en bedrijven afhankelijk zijn van vervoer, moet dat bij het vergroenen wel betaalbaar blijven. E-bikes zijn al helemaal ingeburgerd en bij scooters en personenauto’s neemt elektrificatie een hoge vlucht. Nu worden ook bedrijfswagens batterij- of waterstof-elektrisch. Ook data zijn voor ons een belangrijk dossier. Er komt steeds meer beschikbaar, ook uit producten die op de markt worden gezet. Daarop kunnen onze leden weer nieuwe business bouwen.

Betalen naar gebruik staat bij het huidige kabinet weer op de agenda. Het plan is nu een platte heffing voor elke gereden kilometer; ongeacht wanneer en waar je rijdt. Wij willen graag dat er een CO2-component aan toegevoegd wordt, zodat rekeningrijden een bijdrage gaat leveren aan schonere en zuiniger auto’s. Fietsen en scooters willen we in het stedelijk verkeer meer gaan inzetten. De huidige stimuleringsregeling is te complex, waardoor het bedrijfsleven die te weinig gebruikt. Door de regeling te vereenvoudigen, kan de overheid bereiken dat e-bikes vaker worden gebruikt voor het woon-werkverkeer.’

 

Wat zijn belangrijke lobbypunten?

‘Onze lobby concentreert zich op de onderwerpen die ik net noemde. Op de korte termijn is een CO2-component bij betalen naar gebruik belangrijk. We vormen een coalitie met andere partijen om dat geagendeerd te krijgen. Het kabinet ziet wel dat het een milieubijdrage kan leveren, maar is vooralsnog bang dat het te complex wordt.

Een ander punt is het voornemen om bpm te gaan innen op lichte bedrijfswagens. Bpm is een luxebelasting die feitelijk niets te maken heeft met bedrijfswagens. Er wordt nu een forfaitaire bpm berekend op lichte bedrijfswagens om er de bijtelling bij eventueel privégebruik op te baseren. Nu het kabinet heeft besloten om de bpm vanaf 2025 wel te gaan incasseren, wordt een bedrijfsbusje zomaar 10 tot 12.000 euro duurder. Daar zijn vooral mkb-bedrijven de dupe van. We hebben er veel lobby op zitten om dat tij nog te keren. Dat is lastig, want het staat in het regeerakkoord. We zullen elke weg bewandelen om dit onzalige idee van tafel te krijgen, samen met evofenedex, Transport en Logistiek Nederland en BOVAG. Ook Jacco Vonhof draagt deze boodschap uit.’

 

Hoe ziet u de toekomst van uw branche?

‘We zijn volop in beweging: voertuigen worden elektrisch, zelfrijdend en connected. Over vijf jaar ziet deze branche er al heel anders uit. De innovatieve tak in Helmond wint steeds meer aan belang. We doen veel aan promotie van Nederlandse innovatieve automotive-toeleveranciers in het buitenland.

Er zijn ook veel nieuwe toetreders, vooral uit China. Dat is nu het grootste autoproducerende land ter wereld. De Chinezen hebben niet te maken met de wet van de remmende voorsprong en focussen op elektrische auto’s. Ook introduceren ze nieuwe distributiestructuren, zoals direct sales. Omdat de afzetmarkt eerder kleiner wordt, komt er door de nieuwe toetreders meer druk op. Vier Chinese merken zijn lid geworden van de RAI Vereniging. We zijn blij dat ze hun weg naar ons hebben weten te vinden. Hoe meer bedrijven we vertegenwoordigen, hoe beter.’

 

Waarom zijn jullie lid van VNO-NCW?

‘Enerzijds vanwege het netwerk. VNO-NCW is een belangrijke spreekbuis waar we onze boodschap kwijt kunnen. En door een goede samenwerking met MKB-Nederland en VNO-NCW wint onze lobby absoluut aan kracht. Dat hebben we op sommige dossiers keihard nodig, dus we zijn heel happy met VNO-NCW.’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen?

‘Bij Bouwend Nederland gebeurt op dit moment ook ontzettend veel. Ze hebben gigaveel dossiers op hun bureau liggen, met alle perikelen die er zijn rondom bouwen in Nederland zoals stikstof. Ik zou dat speelveld ook weleens een keer van die kant willen bekijken.’