‘Alfa Romeo racen heeft van mij een petrolhead gemaakt’

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
09-01-2018

‘In een Alfa Romeo racen is vooral racen tegen mezelf’, zegt ondernemer Peter Rikken. ‘De stank van benzine, herrie om me heen: geweldig.’ Kippenvel krijgt hij van zijn hobby. Maar de kosten telt hij maar niet op.

 

‘Mijn raceavontuur begon op de skelter als kind’, vertelt Peter Rikken van Meilink uit Borculo. ‘Zo hard mogelijk schuin de afrit naar de garage af. Als student werkte ik nachtdiensten op de heftruck bij KLM en heb ik zo genoeg gespaard voor een oude Ford Taunus en een racecursus  bij de Dutch Racing School in Zandvoort. Daar liet ik het toen bij, want racen is geen goedkope hobby. Toen ik 40 werd, kocht ik een Alfa Romeo 75 en toog naar het circuit in Assen voor mijn licentie. In drie dagen rij je 1.000 kilometer. Op woensdagochtend denk je nog: Hoe moet ik ooit al die bochten uit mijn hoofd leren? En op vrijdagochtend kun je het in je Alfa Romeo met je ogen dicht. Een beetje petrolhead – en dat ben ik – kan dan niet meer terug. Sinds zes jaar rij ik de Alfa Romeo Challenge, vijf races per jaar in verschillende landen.’

De uit de hand gelopen hobby vanWie: Peter Rikken
Uit: Deventer
Is: Dga van Meilink uit Borculo
Hobby: racen in een Alfa Romeo

De Alfa Romeo wordt een verlengstuk van jezelf

‘Eigenlijk race je tegen jezelf. Om maar elke keer weer een beetje van je persoonlijke record af te snoepen. Of ik kan beschrijven hoe dat voelt? Ik zit helemaal ingesnoerd, enorme herrie om me heen, alles trilt, de stank van benzine. En ik krijg het warm, ga zweten van opperste concentratie. Zo kom ik uiteindelijk in een flow waarbij ik steeds harder ga en als dat lukt, wordt de Alfa Romeo een verlengstuk van mijzelf. Dan valt alles op zijn plek.’

 

‘Ik krijg gewoon kippenvel als ik over racen vertel’

 

‘Op Spa bijna volgas door Eau Rouge/Raidillon, ik krijg gewoon kippenvel als ik er over vertel. Als ik daar mijn persoonlijk record dan verbeter van 3 minuten naar 2,56, dan is mijn hele jaar goed. Om de ideale lijn te rijden op een baan, moet je precies aanvoelen wanneer de auto grip heeft en wanneer niet. Je moet op de juiste momenten schakelen en remmen en op het juiste punt de binnenkant van de baan raken. Als je heel dicht bij elkaar zit, moet je wachten tot degene voor je een foutje maakt. Na zes jaar met deze Alfa Romeo begin ik alles eruit te halen wat erin zit. Meestal zit ik bij de top-3.’

Bij Meilink uit het Gelderse Borculo werken zo’n 350 mensen – oftewel 300 fte – in zeven vestigingen. Het bedrijf, met een omzet van zo’n 55 miljoen, is een totaaldienstverlener voor de Nederlandse exporterende machinebouwers. Dga Peter Rikken is daarnaast voorzitter van VNO-NCW Achterhoek.

In een Alfa Romeo racen is ook: de kosten vooral niet optellen

‘Toen ik net begon met rijden, zei een andere deelnemer en ondernemer tegen me: ‘He Peet, één ding. Niet optellen hè!’ De rekeningen van Jan Nijland bedoelde hij, de man die mijn Alfa Romeo verzorgt. Een hardloper moet goede schoenen hebben, maar vooral hard kunnen lopen. Bij autosport is de invloed van het materiaal groter. Daarom heeft de sport soms een proleterige uitstraling. Als je het eigenlijk niet zo goed kunt, koop je een betere auto om zo een paar plekken naar voren te kunnen rijden ten opzichte van mensen met meer talent. Dat zie ik regelmatig gebeuren.'

 

'ik weet dat deze sport een proleterige uitstraling heeft'

 

'De kosten maken ook dat je niet oneindig kunt oefenen. Als je golft, kun je je te pletter oefenen, maar racen doe je maar een paar keer per jaar. En dan is er ook natuurlijk nog het milieu. Want het is niet bepaald duurzaam. Racen doe ik in een Alfa Romeo, maar dagelijks rijd ik in een Tesla. Als een van de eersten in Nederland. Een beetje schizofreen is dat wel. Mede daardoor komt er denk ik een punt waarop ik met deze hobby stop. Dan weegt het plezier er niet meer tegenop.’

Judith Katz
eindredacteur Forum
+31 70 3490 162