Beroepsonderwijs: hoeveel het bedrijfsleven bijdraagt zal je verbazen

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
04-10-2018

De Truck Academy in Helmond kan niet zonder het bedrijfsleven. En dat geldt verrassend genoeg dus eigenlijk voor bijna elke beroepsopleiding. Bekijk de cijfers. Een ding verklappen we vast: die zijn dus echt duizelingwekkend.

 

De Truck Academy, onderdeel van het Eindhovense Summa College, is compleet verbonden met het bedrijfsleven, vertelt directeur Roel Akkerman. ‘Alle leerlingen die bij ons op school zitten gaan uiteindelijk werken bij één van de bedrijven in de regio. En die bedrijven betalen allemaal mee aan de school.' En dan bedoelt Akkerman ook echt álle Limburgse en Brabantse truckdealers. ‘Ik vind het heel bijzonder dat de bedrijven hun onderlinge concurrentie opzij schuiven en hier samen aan tafel zitten.’

 

Beroepsonderwijs heeft bedrijfsleven nodig

De ontwikkelingen in de bedrijfswagenbranche gaan zó hard dat dealerbedrijven moeite hebben om het tempo bij te houden. Dit geldt evengoed voor het onderwijs, zegt Akkerman. ‘Daarom luisteren we goed naar elkaar: wat heb je nou eigenlijk nodig als bedrijfswagenmonteur? En dat leren wij onze jongens. In het begin van hun opleiding nog vier dagen per week, totdat ze uiteindelijk vier dagen per week bij de bedrijven zelf aan de slag gaan.’

Ton Heerts, voorzitter van de MBO Raad, zei het al in Forum: het mbo en het bedrijfsleven zijn één en ondeelbaar. Het is absoluut niet zo dat bedrijven als freeloaders wachten tot studenten hun opleiding hebben afgerond: veel leerbedrijven stoppen ziel en zaligheid én een flinke financiële prikkel in de opleiding van hun toekomstige medewerkers. Dat blijkt ook uit dit verhaal en uit de moeite die bedrijven steken in het opleiden van bbl-studenten.
 

Om deze getallen gaat het dus:

Foto: Erik van der Burgt/VRBLD photofilm Beeldbewerking: Link Design

Wat: 2 miljard?!Hoeveel er nou precies wordt bijgedragen door bedrijven aan het onderwijs, houdt niemand bij. Maar wat wél bekend is, is dat bedrijven jaarlijks 2 miljard steken in het begeleiden van bbl-studenten (dus die vier dagen werken en één dag naar school gaan) en bol-studenten (die stages lopen bij bedrijven). Een duizelingwekkend bedrag als je je bedenkt dat de overheid zelf jaarlijks 4,3 miljard over heeft voor het mbo. En dan zijn salariskosten, stagevergoedingen, apparatuur en de ruim 100 miljoen euro aan les-en collegegeld voor particuliere opleidingen nog niet eens meegerekend. 
Ook het vmbo werkt nauw samen met regionale bedrijven. Die schenken bijvoorbeeld apparatuur voor de technieklokalen. Het bedrijfsleven investeert ook in het hbo en in universitaire studies, zij het in mindere mate. Je kunt denken aan stages, gastcolleges of betaalde leerstoelen, maar er zijn veel meer voorbeelden te verzinnen. Energiebedrijf TenneT heeft bijvoorbeeld met een aantal hogescholen een minor georganiseerd. Ook zijn er verregaande samenwerkingen tussen technische universiteiten met het regionale bedrijfsleven.

Dit zijn de bedrijven die betrokken zijn bij de Truck AcademyVeertien bedrijven, daar gaat het dus om. En alle 14 dragen ze bij aan de Truck Academy. Dit zijn hun namen: IVECO Schouten, Wensink, Nebim, Smeets Autogroep, BAS Truckcenter, TTA Truckland, VDL Busland, MAN Nederland, Allers Bedrijfswagens, De Burgh, Loven Trucks, Rüttchen Automotive, de Charles Feijts Groep en Scania Nederland.

Judith Katz
eindredacteur Forum
+31 70 3490 162