Deze ceo betaalde 1,2 miljoen euro aan staatssteun terug

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
16-06-2021

Kijk, dan heb je als bedrijf recht op meer dan een miljoen euro staatssteun. Maar  dan geef je het geld tóch terug aan de overheid. Auping deed het. ‘Andere ondernemers kunnen het beter gebruiken.’

 

Nee, ik lag er ’s nachts niet wakker van’, zegt Jan-Joost Bosman, ceo van beddenfabrikant Auping. ‘Maar het bleef wel in mijn hoofd hangen.’ Wat was er aan de hand? Net als veel andere bedrijven zag Auping zijn omzet naar beneden duiken aan het begin van de coronacrisis. ‘We dienden een verzoek in voor de NOW1-regeling om daarmee de salarissen van onze medewerkers door te betalen. We hadden recht op een uitkering van 1,2 miljoen euro en dat werd netjes en snel uitgekeerd.’ 

 

'Het voelde niet goed om dat extra geld te houden'

 

Maar toen in de tweede helft van 2020 de verkoop van bedden en matrassen flink aantrok, begon het te knagen. ‘Het voelde niet goed om dat extra geld te houden. We hadden de steun niet nodig om ons bedrijf drijvende te houden, zeg maar. Andere ondernemingen kunnen het beter gebruiken. Een no brainer eigenlijk, het besluit van het hele managementteam om dat geld terug te geven. We namen de commissarissen hierin mee en de familie Auping. Het was een proces, maar het besluit werd intern door iedereen gesteund.’ Auping sloot het jaar af met ‘een hele mooie omzet’ van 88 miljoen euro.

Foto: Mark Horn

Waardoor de verkopen stegen – en Auping de staatssteun dus niet meer nodig had – is een verhaal apart. Toen de beddenfabrikant vorig jaar hoorde over het grote tekort aan mondkapjes, besloot het bij te springen. ‘Om de zorgmedewerkers te helpen, maakten de vrouwen die bij ons de matrassen stikken 4 miljoen medische mondmaskers tegen kostprijs. Ja, consumenten gingen in coronatijd sowieso meer geld spenderen aan hun huis, inclusief de slaapkamer. En we bouwen al een aantal jaar op een meer emotionele manier aan ons merk, en zetten onder meer in op digitale transformatie. Die strategie pakt goed uit. Maar ik denk ook, al heb ik geen harde cijfers daarvan, dat we zijn gegroeid dankzij onze productie van mondkapjes. We kregen zoveel positieve reacties daarop, dat moét effect hebben gehad op onze verkoop. Mensen dachten: mijn volgende matras koop ik bij hen.’ Inmiddels maakt het bedrijf in opdracht van de overheid gecertificeerde beschermingsmaskers voor IC-professionals.

De teruggave van de NOW staat op dezelfde lijn als de mondkapjesactie, vindt Bosman. ‘Mensen werken met trots en commitment bij ons, omdát we inzetten op maatschappelijke verantwoordelijkheid en op duurzaamheid.’

 

'We zijn gegroeid dankzij onze productie van mondkapjes'

 

Niet dat er helemaal geen kritiek was op de terugbetaalactie. ‘Mensen vroegen ons waarom we het geld niet aan de cultuursector gaven. Dat hebben we overwogen, maar bewust besloten dat niet te doen. Dan zouden wij als bedrijf besluiten wat er met overheidsgeld gebeurt. Dat lijkt me niet aan ons.’ En tuurlijk hoeven anderen zijn voorbeeld niet klakkeloos te volgen. ‘Ik kan me voorstellen dat ceo’s zeggen: we houden ons uitgekeerde geld voor de zekerheid. Die wél omvallen op 1,2 miljoen euro. Ik heb respecteer het als die de steun niet teruggeven.’

Op sociale media noemen sommigen de actie een marketingstunt. ‘Tja. Als mensen dat denken, dan denken ze dat maar. Wij weten waarom we het doen en that’s it. Ik ben enorm trots op het bedrijf en onze mensen.’ 

OndernemenvoorNLSoms lijkt het of ondernemers zich alleen bezighouden met het runnen van het bedrijf en omzet draaien. In de praktijk doen ze veel meer dan dat. Ze zetten zich in voor een sociaal bedrijf, een groene omgeving of het opruimen van zwerfafval. In de serie #OndernemenvoorNL zoekt Opinieblad Forum die ondernemers op met de vraag wat ze drijft? En waarom zij vinden dat ze ook (mede)verantwoordelijk zijn voor hun omgeving. Vorige keer Joris Janssen, ceo van Zorgappontwikkelaar Luscii, die een nieuwe, onconventionele manier van werken introduceerde. Vandaag deel 4 met Jan Joost-Bosman, ceo van beddenfabrikant Auping.

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief

Sang-Ah Yoo
freelance redacteur Forum
+31 70 3490 165