Het project: MKB Toegankelijk

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
23-11-2020

Ondernemers bewust maken van de voordelen van toegankelijk ondernemen en hen activeren hun bedrijf open te stellen voor mensen met een beperking. Dat zijn de ambities van het programma MKB Toegankelijk van MKB-Nederland en VNO-NCW. De ondernemersorganisaties werken hierbij samen met het ministerie van VWS, brancheverenigingen en belangenorganisaties voor mensen met een beperking.

 

Het loont

Nederland heeft het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een handicap ondertekend. Dit verdrag bepaalt dat deze mensen zo zelfstandig mogelijk aan de samenleving moeten kunnen deelnemen. Het is dus belangrijk dat scholen, musea, winkels, horecagelegenheden en bioscopen voor iedereen toegankelijk zijn.

‘Toegankelijk ondernemen loont. In Nederland wonen ruim 2 miljoen mensen met een beperking. Als je de mensen met een lichte beperking meetelt, dan kom je zelfs op ruim 4 miljoen. En door de vergrijzing neemt de doelgroep in omvang toe. Je loopt dus heel veel klanten en omzet mis als deze mensen niet in jouw winkel of restaurant kunnen komen. Deze boodschap slaat aan bij ondernemers’, zegt projectleider Iris Schuitemaker.

 

Mystery guests

Inmiddels hebben meer dan 250 ondernemers in vijf plaatsen praktisch advies gekregen over de toegankelijkheid van hun gebouw. ‘Dat doen we met speciaal getrainde keurmeesters en mystery guests die zelf een beperking hebben. Wij vinden het belangrijk om gebruik te maken van de inzichten van ervaringsdeskundigen. De komende periode schalen we op naar 22 toegankelijke routes door heel Nederland. Daarnaast werken we aan een zelfscan voor ondernemers, waarmee ze zelf binnen een paar minuten de toegankelijkheid van hun onderneming kunnen testen.’

Dat aanpassingen niet ingewikkeld of duur hoeven zijn, maakt MKB Toegankelijk duidelijk met de campagne ‘Het is zo klaar’. ‘De eerste quick win is het verwijderen of verlagen van de drempel, zodat mensen met een rolstoel of rollator het pand gemakkelijk kunnen betreden. Als dit niet mogelijk is, zijn er zogeheten drempelhulpen. Verder is het verstandig om te zorgen dat er in loopzones geen obstakels staan. De derde quick win is een vriendelijke bejegening van mensen. Spreek bijvoorbeeld de klant aan en niet de begeleider.’

De komende weken breidt MKB Toegankelijk deze campagne uit. Zo verschijnt op 3 december, Wereld Gehandicapten Dag, een video waarin gebarentolk Irma Sluis een stoomcursus gebarentaal geeft. ‘Met een paar basale gebaren kunnen ondernemers dove en slechthorende klanten zich welkom laten voelen.’

 

Websites

Niet alleen gebouwen, maar ook websites zijn meer of minder toegankelijk. Dit is met name relevant voor blinden en slechtzienden. ‘Zij maken gebruik van screenreaders die de tekst op de website hardop voorlezen. Wij geven ondernemers tips over hoe ze hun bedrijfswebsite hiervoor geschikt kunnen maken. Denk aan een tekstuele toelichting bij afbeeldingen en een bestelknop die niet helemaal onderaan de pagina staat. Ook ondernemers hebben hier baat bij, want uit onderzoek blijkt dat goed opgebouwde sites hoger eindigen in Google.’

 

Wil je meer weten over MKB Toegankelijk of je aansluiten bij het programma? Stuur dan een e-mail aan Iris.