Branchevereniging aan het woord: Thuiswinkel.org

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
11-12-2023

In deze serie komen de brancheleden van MKB-Nederland en VNO-NCW aan het woord. Deze week directeur Marlene ten Ham van branchevereniging Thuiswinkel.org.

 

Vertel eens over uw branche en branchevereniging.

‘Wij behartigen de belangen van digital commerce in Nederland. Dat betekent online retail, maar ook de verkoop van tickets, verzekeringen of andere diensten. Met onze vereniging vertegenwoordigen wij ongeveer 75 procent van alle online consumentenbestedingen in Nederland. Als vereniging zijn we ooit gestart vanuit het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk. Inmiddels bestaan we meer dan twintig jaar en zijn we uitgegroeid tot een brede vereniging. Op ons kantoor werken ongeveer 50 mensen. Onze sector is in de loop der jaren gegroeid. Van alle Nederlanders koopt 97 procent weleens iets online. Ook na coronatijd - toen de online verkoop erg hoog was - kiezen mensen nog steeds voor digitaal winkelen vanwege gemak en tijdswinst.’

 

Wat is uw achtergrond?

‘Lange tijd heb ik samen met een compagnon een eigen adviesbureau uitgebouwd in Brussel. We hielpen bedrijven bij hun positionering, reputatie en politieke invloed. Vanuit die hoedanigheid ben ik directeur geweest van Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe. Dat heb ik zeven jaar gedaan. Toen ik met mijn gezin terug naar Nederland verhuisde, kwam het directeurschap van Thuiswinkel.org op mijn pad. Dat is nu 2,5 jaar geleden.’

 

Wat zijn actuele kwesties en lobbypunten?

‘Op dit moment volgen we met veel belangstelling de ontwikkelingen na de Tweede Kamerverkiezingen. We zien dat het ondernemersbelang in het algemeen, en de digitale tak in het bijzonder, vaak een ondergeschoven kindje is in de partijprogramma’s. Terwijl de druk op ondernemers hoog is. De stijging van het minimumloon en de grote regeldruk zijn daar twee voorbeelden van. Tegelijkertijd begeven we ons in een transitie naar duurzame businessmodellen. Als we willen investeren in innovatie om de grote uitdagingen die er liggen aan te kunnen, moet daar iets tegenover komen te staan.

Cybercrime is een ander groot probleem. We hopen dat een frauderegister mogelijk wordt. En we zien ook dat niet-Europese spelers makkelijker de markt op kunnen. Ook daar werken we in Brussel aan. Verder zijn er op dit moment veel negatieve geluiden over de distributiecentra in het landschap. Dat vinden we niet handig. Er is weinig begrip, terwijl dit toch echt onderdeel is van de toekomst. We moeten als branchevereniging dus het belang blijven uitdragen van e-commerce voor de Nederlandse economie.’

 

En als u kijkt naar de toekomst?

‘Veiligheid, duurzaamheid, digitale innovatie en vertrouwen zijn de belangrijkste pijlers de komende jaren. Onder de naam Shop Responsible ontwikkelen we samen met andere partners uit de branche een toekomstbestendig plan voor de e-commercesector in Nederland op deze thema’s. We werken daarnaast aan een duurzaamheidstandaard in e-commerce. In april willen we dit klaar hebben.

We zijn een sector die altijd ver vooruitkijkt. Er liggen grote uitdagingen, zoals de arbeidskrapte, het klimaat en een enorm pakket aan wetgeving uit Europa. Het is onze taak om de politiek te blijven voeden met informatie. Dat doen we ook door onderzoek te doen, bijvoorbeeld naar de uitstoot van CO2 in onze sector. Wat werkt nou écht om dat naar beneden te krijgen? Het blijkt bijvoorbeeld dat het enorm scheelt als mensen gewoon thuis zijn of bestellingen met de fiets zelf ophalen in een winkel of afhaalpunt. Mensen zijn gewend geraakt aan online winkelen, het is aan ons om dat in een richting te sturen die duurzamer is.’

 

Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland en VNO-NCW?

‘Onze invloed richting de politiek kunnen we verder uitbouwen via het lidmaatschap van MKB-Nederland en VNO-NCW. Zowel richting Den Haag als richting Brussel. En we kunnen via MKB-Nederland en VNO-NCW ook in samenwerking met andere branches aan een beter ondernemersklimaat werken.’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?

‘Dan kies ik voor Jacco Vonhof. Mijn branche past heel goed bij mij, daar wil ik niet weg. Voor één dag, zo in het hart van de politiek te zitten, dat lijkt me een mooie job.’