Even kennismaken met Mieke Ansems

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
05-07-2021

In de rubriek ‘Even kennismaken met…’ leren we de medewerkers van MKB-Nederland en VNO-NCW beter kennen. Wie zijn ze en wat doen ze? Deze week: Mieke Ansems, directeur Communicatie & Marketing.

 

Wat is je achtergrond?

‘Na mijn rechtenstudie ben ik aan de slag gegaan als beleidsmedewerker Sociale Zaken van de D66-fractie in de Tweede Kamer. Daarna werd ik politiek assistent van minister Van Boxtel van Grote Steden- en Integratiebeleid en heb ik gewerkt bij adviesbureau Dröge & Van Drimmelen en zorgverzekeraar Menzis. Voordat ik begon bij MKB-Nederland en VNO-NCW, was ik verantwoordelijk voor de public affairs en communicatie bij Coca-Cola Europan Partners. Overigens is mijn voorganger Sigrid Verweij mij opgevolgd bij Coca-Cola.’

 

Heb je het naar je zin?

‘Dit is een ongelooflijke interessante plek om te werken, een plek die ertoe doet. Beide verenigingen hebben samen een nieuwe koers bepaald en het is leuk en spannend om daar invulling aan te geven. Ik werk hier sinds half september 2019, de dag voor Prinsjesdag was m’n eerste werkdag. Sindsdien is er ontzettend veel gebeurd. Stikstof, PFAS en corona – onderwerpen met grote gevolgen voor bedrijfsleven, politiek en samenleving. En niet te vergeten de voorzitterswissel bij VNO-NCW en het overlijden van Hans de Boer.’

 

Wat is het belang van communicatie?

‘Het is goed om je ervan bewust te zijn dat alles wat de buitenwereld van ons ziet, hoort en leest, van invloed is op de reputatie van MKB-Nederland en VNO-NCW en het Nederlandse bedrijfsleven. Daarom is het belangrijk dat de boodschap die we uitdragen, inhoudelijk klopt, consequent is en past bij onze nieuwe koers. Dat geldt dus voor interviews, speeches, onze social media-kanalen, onze websites, de artikelen in Forum, de nieuwsbrieven, contacten met de stakeholders enzovoort.’

 

Waar ben je nu zoal mee bezig?

‘Onlangs zijn we gestart met een campagne om de positieve impact van bedrijven en ondernemers op de samenleving te laten zien. Er gebeuren namelijk heel veel gave dingen en het is belangrijk die te delen ook om anderen te inspireren. Op verschillende manieren geven bedrijven invulling aan het begrip brede welvaart: een samenleving met gelijke kansen, een duurzame leefomgeving en voldoende economische groei.

Onder de #ondernemenvoorNL vind je artikelen waarin grote en kleine ondernemers vertellen over hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. We beginnen klein, maar het is de bedoeling om dit op termijn uit te bouwen. Daarom roep ik alle ondernemers met een mooi verhaal op om zich bij mij te melden.’