Wereldexpo 2025 in Nederland?

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
16-07-2014

Aansprekende projecten stimuleren de economie, zei VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer bij zijn aantreden. Bijvoorbeeld een World Expo. Vijftien ondernemers namen het initiatief om die in 2025 naar Rotterdam te halen. Goed idee?


Papito Zielinski / Carib Logistics / Rotterdam

‘Rotterdam verdient het’

‘Ik sta vierkant achter dit initiatief. Burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb opende in 2010 al het Rotterdam paviljoen op de World Expo in Shanghai, dus het lijkt me nu hoog tijd om deze hier te organiseren. De grootste wereldrederijen zijn immers in Rotterdam gevestigd en verschaffen werk aan tienduizenden mensen. De havenstad is het meer dan waard.’

‘Duurzaam in de delta is wat mij betreft een perfect thema. Ik zou dan focussen op een ecosysteem of een watermanagementproject. Dat is ook de insteek van de World Expo in Milaan 2015. Hier in Nederland zijn wij vooruitstrevend in duurzaamheid en dat is veel interessanter voor de bezoekers dan het zoveelste gebouw.’

‘Of het goed is voor de Nederlandse economie? Het toerisme krijgt in elk geval een enorme boost. Zo’n tentoonstelling trekt enorm veel bezoekers, gemiddeld toch zo’n 25 tot 30 miljoen in een half jaar tijd.’



Adriaan Korthuis / Climate Focus / Amsterdam

‘Goede boost voor bedrijvigheid’

‘Prima als Rotterdam het initiatief neemt. Of ik het als Amsterdamse ondernemer niet liever in Amsterdam zie gebeuren? Ik woon in Rotterdam, dus mijn hart ligt daar. Voor Nederland maakt het geen verschil en voor de bedrijvigheid in de stad is het een goede boost.’

‘Wel wil ik een kritische kanttekening maken bij de focus van de tentoonstelling, duurzaamheid. Het is een gotspe dat zowel het stadsbestuur als de industrie dat zo prominent brengen. Allebei hebben ze duurzaamheid tot nu toe alleen met de mond beleden. Wat betreft de luchtkwaliteit is Rotterdam met stip de vieste stad van Nederland. Mijn boodschap is dus: duurzaamheid graag snel, en niet pas in 2025. Geen woorden maar daden.’

‘Hopelijk houdt Rotterdam er een groot, mooi park aan over. De stad wil altijd bouwen, maar ik denk dat we voldoende mooie gebouwen hebben. Meer groen, minder beton en asfalt.’



Manon Janssen / Ecofys / Utrecht

‘Natuurlijk moeten we dat doen’

‘Wij hebben in Nederland kennis en kunde waar de wereld iets aan heeft. Dus natuurlijk moeten we dit doen! Tijdens de Hannover Messe hebben we een plan gepresenteerd in opdracht van de topsector energie genaamd Sustainable Urban Delta. Dat past thematisch precies in de lijn van het thema voor de World Expo. Het is de tijd om na te denken over hoe de nieuwe energie economie eruit komt te zien. 2025 is ver genoeg weg om te dromen, maar ook dichtbij genoeg om hier vol voor te gaan.’

‘Ik hou van Rotterdam, de stad van business en ondernemers. Het is tenslotte de grootste havenstad van Europa en het heeft de ruimte hiervoor.’

‘Het Atomium en de Eiffeltoren zijn gebouwd voor een Wereldtentoonstelling, maar ik vind het geen mooie gebouwen. Rotterdam moet Rotterdam overhouden en zo’n tentoonstelling in de hele stad integreren. Het zou mooi zijn als het tegen die tijd de meest duurzame stad van Nederland is.’
Dit artikel komt uit de print Forum
Judith Katz
eindredacteur Forum
+31 70 3490 162