Deze Prinsjesdagnieuwsbrief bevat een eerste overzicht voor ondernemers van de plannen voor het komende jaar, lopende zaken en het economisch beeld zoals deze vandaag, op Prinsjesdag 2022, door het kabinet bekend zijn gemaakt.
Inbreng van VNO-NCW en MKB-Nederland namens het bedrijfsleven in aanloop naar de vergadering van 30 juni van de kamer met minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de status van de diverse MIRT-projecten en de uitkomsten van de bestuurlijke overleggen leefomgeving die hebben plaatsgevonden.
Key messages
On a general level, we welcome the proposed amendments of the GBER to make the regulation better suited for supporting the green transition.
Member States need more flexibility to design aid instruments, taking into regard safeguards to ensure fair competition. We are concerned that the proposed compulsory competitive bidding process to grant aid regarding clean or zero-emission mobility is too rigid, and in the end may harm instead of help SME’s.
We are concerned that the proposed references in the GBER to the EU Taxonomy Regulation could have the unintended effect of deterring from state aid instruments, those businesses that need such aid most to make the green transition.
Een blijvend hoge kwaliteit van onze logistieke- en mobiliteitsvoorzieningen is een randvoorwaarde voor het halen van de brede welvaartsdoelen voor ons land.
Allereerst zijn VNO-NCW en MKB-Nederland tevreden dat ondernemers een stimuleringsmogelijkheid wordt aangeboden om hun wagenpark te verduurzamen. Desalniettemin zien wij een aantal knelpunten die moeten worden verholpen, willen wij komen tot een haalbare, betaalbare en eerlijke overstap naar emissievrij rijden bij de introductie van nul-emissiezones omtrent stadslogistiek. In deze brief geven wij een toelichting.
MKB-Nederland en VNO-NCW zetten in op beheerste groei waarbij de luchtvaartsector zich kan blijven ontwikkelen en rekening wordt gehouden met economische en andere maatschappelijke belangen. Deze zienswijze moet de sector enerzijds in staat stellen om de bestaande concurrentiepositie te behouden en anderzijds om de benodigde middelen te genereren voor verduurzaming.
Reaction on the alpine truck transit via the Brenner from Confederation of Netherlands Industry and Employers (VNO-NCW), Koninklijke Vereniging MKB-Nederland with Bundesverband der Deutschen Industrie (BDI), Verbond van Belgische Ondernemingen
(VBO-FEB), Mouvement des Entreprises de France (MEDEF) and Confederazione Generale dell’Industria Italiana (Confindustria)